Quote:
Hei Aurora!
Aluksi: kiitos paljon. Otat paljon aikaa kun vastaat minulle. Se on ihana ja kiitän sinulta sitä.
Vasta olen alkanut opiskella suomea. Toivon että olen parempi ajaksi. Jatkan nyt englanniksi:
I see I've made a lot of mistakes again. But at least you've understood what I was saying.
That's a big step forward! Your explanations are again helpful....
|
Hei Astrid!
Anteeksi etten ole vastannut sinulle. Internettini ei ole toiminut, koska operaattorimme kanssa on ollut jotain ongelmia...
kuulin juuri uutisista syyn... edes jotkin tekstiviestit eivät ole päässeet läpi omistajilleen.
Olen todella iloinen kun voin auttaa sinua, se ei haittaa ollenkaan, mutta tiedäthän, että minäkin voin tehdä virheitä, joten älä epäröi korjata minua jos huomaat jotain.
Tekstisi on todellakin erittäin ymmärrettävää, siellä on vain pieniä virheitä, mutta olen varma, että suurin osa suomalaisista ymmärtäisi mitä tarkoitat.
En odota sinun muistavan näitä kaikkia yhdellä kertaa, voit ihan hyvin oppia asiat askel askeleelta ajan kanssa, niinkuin sanontakin kuuluu "kertaus on opintojen äiti".
En tiennytkään että saksassakin on yhdyssanoja. On hyvä että kerroit sen, on helpompaa kun tiedän että mitä minun pitäisi selittää tarkemmin ja mitä ei.
Mutta oikeastaan minun olisi pitänyt tajuta tämä suomen ja saksan välinen samankaltaisuus, koska loppujen lopuksi, virallisen suomen tai kirjoitetun suomen kieliopinhan loi Mikael Agricola saksasta, latinasta, kreikasta, ruotsista, hepreasta ja hänen omasta suomen murteestaan.
Joten siksi voit havaita monia yhtäläisyyksiä noista kielistä.
Minulla oli todella kiva Vappu (paljon tippaleipiä, munkkeja ja simaa), toivottavasti sinullakin oli!
Heh, aina sisua, se on paras tapa elää.
Hi Astrid!
So sorry that I haven't replyed to you. My internet hasn't been working because of some problems with our operator... I just heard from the news the reason...even some text messages haven't get through to the owners.
I'm really happy to help you, it's not a problem at all, but you know, I can make mistakes too, so please feel free to correct me if you notice anything.
Your text really is very understandable, there's only the little mistakes, but I'm sure most of the Finns would understand what you're meaning.
I don't expect you to memorize all these at once, you can learn them step by step with time, as the phrase says "kertaus on opintojen äiti"= "repeating is the mother of learning".
Oh, I didn't know German have the compound words too. It's good you told me that, it's easier when I know what should I explain and what shouldn't.
But actually I should have realize this similarity between German and Finnish,
because after all, the grammar of the formal Finnish or writed Finnish were mainly created by Mikael Agricola from German, Latin, Greek, Swedish, Hebrew and from his own Finnish dialect. So that's why you can find many similaritys from those languages...
I had very nice Vappu (lots of fritters, doughnuts and mead ), hope you had too!
Heh, always sisu, that's the best way of life.
Correction:
...Aluksi: kiitos paljon.
Käytät* paljon aikaa kun vastaat minulle. Se on ihana
a ja kiitän
sinua** si
itä.
Olen vasta*** alkanut opiskella suomea. Toivon että
tulen paremmaksi ajan kuluessa****. Jatkan nyt englanniksi:...
* otat = you take, käytät = you use
** sinulta = from you, Minä kiitän sinua = I thank you for...
*** Vasta olen ---> Olen vasta
**** I come better when the time goes further. (not easy sentence...)
-Aurora-